tankar på tåg I

24:e maj, 12:38
Jag åker tåg. Jag har fönsterplats, men min utsikt består av panelen mellan två fönster. Bakom min axel har jag en decimeter glas, men det är rätt värdelöst. X2000's fart kombinerat med att titta bakåt gör mig illamående. Ja, jag åker åtminstone åt rätt håll.
Jag lyckades somna. Jag satt med benen i en knut och lyssnade på spellistan april 07 och slumrade till. Men så vaknade jag med ett ryck. Spellistan hade tagit slut och övergått till att spela aprilnatt 06. Hey bulldog med Beatles och Så skimrande var aldrig havet med Freddie Wadling. Det var länge sen. Och det är underligt hur mycket tid som kan få plats i en låt. Det är nästan läskigt.
Jag tycker om att åka tåg. Jag är flygrädd och att åka buss gör mig alltid lite på spänn, voltningen med jeepen mitt på den tanzanska stäppen har fått mig att inte kunna lita helt på motordrivna fordon som kör snabbt på vägar. Men tåg tycker jag om. Och bara för det ska jag skryta lite nu. Jag har åkt tåg i Tanzania. Jag har åkt tåg i Vietnam. Jag har åkt tåg i Italien, Danmark, Finland. Och om regionaltåg och tunnelbana också räknas, så kan jag lägga till Spanien, Frankrike, Grekland, Tyskland, New York och Sydafrika. Och en gång åkte jag buss till Berlin. Jag tycker om kollektivtrafik. Om jag får bestämma, ska jag aldrig köpa bil.

14:06
Tjejen brevid mig spelar pasians på sin iPod. Den är pytteliten, med plats för hundratals skivor, och så kan man spela pasians på den! Vart är världen påväg?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback