en längtan till värmen

Jag läser Stad av saffran av Edwar al-Kharrat nu. Ett infall under ett panikbesök i skolans bibliotek när jag kände ett starkt behov av att komma bort. Den är mycket sporadisk. Jag borde ha lärt mig vid det här laget att det värsta jag vet är barndomsskildringar. Det som gör det möjligt att stå ut är miljöerna, Alexandria under 30- och 40-tal. Jag har drabbats av en längtan till denna stad av saffran.
Det hoppas fram och tillbaka i tiden. I en tidigt beskriven period när författaren/hans huvudkaraktär är i 20-årsåldern, drabbats han av en stor hopplöshet och sitter på ett kafé vid havet varje kväll, för han klarar inte av instängdheten inom sina fyra väggar. En kväll utspelar sig följande scenario:

"Jag blickade ut genom det höga öppna kaféfönstret mot horisonten, där den mötte den lysande, darrande havslinjen, när jag såg henne.
Hon simmade nedanför fönstret i en ljusblå baddräkt /.../ Hennes kortklippta hår var vått och alldeles svart. Jag kände dess dofts berusande fränhet, hennes honungskinder och deras glänsande fullhet, mjuka och runda under vattnet, medan hon avlägsnade sig. Hennes mjuka, fylliga konformade ben rörde sig knappast. Hennes armar slog mot vattenytan med oavbrutet regelbundna rörelser, och den mjuka rytmen förde henne bort.
Jag visste att jag skulle älska henne så länge jag levde, en kärlek lik döden, och att mitt hjärta var hennes omätliga stormande havs skådeplats, i evigt svallande vågor som aldrig kom till ro.
"

Hur kan man veta något sånt? Är det inte bara konstiga, romantiska fantasier? Inte är väl världen så determinerad? Jag har inga svar. Jag söker dem fortfarande. Kanske är det därför jag ibland känner mig så vilsen? För att jag inte funnit mitt hjärtas skådeplats, kärleken lik döden än.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback