en bok att ösa ur

Jag har börjat läsa Priset på vatten i Finistère av Bodil Malmsten. Det var Bodil Malmsten som fick mig att börja skriva blogg med sin Hör bara hur mitt hjärta bultar i dig. Det var Bodil Malmsten som gjorde mig medveten om Wislawa Szymborskas dikter. Jag besökte skolbiblioteket igår och tänkte att det kanske skulle passa sig om jag läste något mer av henne, ett skönlitterärt verk kanske. Men så blev det inte. Priset på vatten i Finistère är svår att kategorisera. Men jag tycker om det. Bodil Malmsten har vackra tankar. Hon skriver:

Jag bor i Finistère för att jag har flyttat hit. Det är ingen slump, det finns ingen slump för en erfaren kvinna.
Den som finner sover med öppna ögon.
Ett par månader, längre tid tar det inte. Jag lämnade landet där jag levt i femtiofem år, det var dags. Berusad av frihet körde jag, sökte inte men fann Finistère. Inte långt från Brest började det brännas och sen dröjde det inte länge innan jag stod inför den bit av paradiset som är min.
På samma sätt som det finns en partner för varje människa, finns det en plats. Det gäller bara att hitta sin bland de miljarder som är någon annans, det gäller att vara vaken, det gäller att välja.
Min plats ligger där jorden tar slut i Europa - fin des terres, finis terrae - Finistère.

Och jag, jag tror att jag kanske funnit min den där förebilden och inspirationskällan att ösa ur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback