så var det gjort

Nu har jag gjort det. Sen i januari har jag suttit i tid och otid och stickat på en halsduk till vilken jag fick idén under en religionslektion om hinduismen. Krister berättade om Mandala, ett sandkonstverk som går ut på att konstnären sitter i veckor och skapar och sen när han är klar sopar han helt enkelt bara upp den färgade sanden igen. Som en symbol för livets förgänglighet. Och jag tänkte att jag kunde göra samma sak, men som en halsduk. Den blev rätt lång till slut.


mandala 2


Men så, till slut, bestämde jag mig igår för att nu var det slut. Nu var det dags att sätta en punkt. Jag kände i hela mig att jag står på en tröskel i mitt liv, står och väger mellan det som varit och det som ska komma. En brytpunkt. Min Mandala-halsduk fick bli min nyckel. Men först skulle jag ha lite kul...


manadala 1
Mandala-mumie. Min lillebror Aron, fyra år, tyckte jag var hur läskig som helst...


mandala 3
Och så bar det av...


mandala 5
Garnhögen växte...


mandala 4
... och växte ...


mandala 6
... och växte. Det var något förlösande med att sprätta upp allt. Som att släppa
lös all ångest och sorg jag stickat in i halsduken och nu låta den flyga tillbaka
till där den hör hemma. Jag behöver den inte längre.


mandala 7
Och efter två filmer och mitt pedantiska sinnelag var det, som för bara ett par
timmar sen var min Mandala-halsduk på flera meter, denna lilla prydliga
hög av garnnystan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback