jag tog natten tillbaka

Jaa, så länge lyckades jag hålla mig borta. Men jag kände att jag behövde skriva några rader. Jag gick i Ta natten tillbaka-tåget idag, skrek mig hes med Kirke och Hannah och Anna och Ellen och Fiona och alla hennes vänner och Stockholm är så vackert om natten, jag tror jag ska gå ut mer om nätterna, med stativ och långa slutartider. Det ska jag göra. Och det är en känsla att gå i demonstrationståg. Man är glad baraföratt. Fast jag måste erkänna att det inte alls kändes som när jag var femton och skrek ut min frustration över patriarkatet - det var ju verkligen männens fel, allting. Jag vill tro att jag är äldre nu, ser fler nyanser, kan inte sjunga "kastrering!" för det skulle ändå inte lösa någonting. Det är bara att göra det lätt för sig. Och jag kan inte påstå att jag känner mig hotad om nätterna, jag går vart jag vill ändå. Men det är en grej. Att gå där och skrika ihop. En masspsykos. Två nynazister ställde sig och glodde på tåget och började svara på våra slagord, och halva tåget vände sig mot dem. Ett tag trodde jag att de skulle få en hög arga anarkafeminister på sig och då blev jag rädd. Det kan ändå inte vara helt sunt med alldeles för stora, skrikande folkhoper. Man tappar omdömet helt, allt handlar bara om att skrika och röra sig som en enda enorm varelse. Men nynazisterna fick vara ifred, vi gick vidare. Och det är skönt så länge det går fredligt till. Det är en tradition som sitter alldeles för hårt i för att kunna glömmas bort. Det är jag och det är Kirke och Hannah, på åttonde mars, skrika så att rösten är oanvändbar på en vecka efteråt och frysa om tårna och fingertopparna. Och för ett par timmar glömma att jag är gammal och egentligen inte tror att det löser någonting, att det är att fokusera fel problem. Men det är verkligen en kick att dansa till Sånger om kvinnor med Fiona och Kirke och sen driva med äckelkillarna i min litterärgestaltningsgrupp med Amanda. Man behöver inte vara nyanserad och avvaktande kritisk hela tiden. En kväll om året kan man göra det lätt för sig.

Så. Nu har jag skrivit några rader. Nu ska jag gå och sova i min nygamla Skarpnäckssäng och bli väckt av dagisbarnen imorgonbitti. Ah.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback