en vecka i Hundby

söndag
Jag läste ut Falling angels av Tracy Chevalier och den var alldeles för hemsk, inte alls vad jag ville ha, smutsiga manshänder på barnkroppar och vad är det med hennes böcker som får mig att alltid hata män efter att ha läst dem. Jag minns efter Girl with pearl earring, jag ringde Hannah fastän klocka var långt över midnatt och vi pratade så som vi brukade en gång, när vi var femton och det var lätt att vara feminist.

prästkrage

måndag
Jag påbörjade mitt överambitiösa träningsprogram, och märkte att min kondition är sämre än vad den någonsin varit tidigare. Så jag sprang, och jag simmade i fyrtio minuter.

tisdag
Jag sprang, och jag läste Emma av Jane Austen. Hennes språk fascinerar mig. Engelskan som går som katten kring het gröt och de stora orden och man blir alldeles yr, man riktigt känner satinet och spetsen. I am delighted.
Och inte visste pappa och Anna att de fått Sveriges smultrontätaste tomt när de köpte den lilla undanskymda stugan längst bort i sommarstugeområdet Hundby. Jag plockade en hel liter med
Navid Modiri & Gudarna i hörlurarna.

smultron

onsdag
Det regnade hela dagen och jag var sur och bitsk mot både pappa och Aron, satt i hängstolen på verandan och läste.

torsdag
Jag rodde ut på sjön, lät båten driva med vinden och skrev, det flöt bara ur mig och jag tror att det är på såna platser jag skriver som bäst, där livet blir tydligare. Molnen och vattnet, det löser sig, livet fortsätter oavsett vad jag väljer, jag kan alltid ro ut på en sjö, låta båten driva med vinden och finna tillbaka till mig själv.

brygga

fredag
Lillebror Aron, fem år, ropar från sitt ritbord:
- Vet ni vad en snigel på ett fartyg kallas?
- Nä...
- En sneglare!

Aron

lördag
Det regnade med droppar nästan lika stora som i Tanzania, och jag förlorade i 500. Men efter regnet kom solen och ljuset var så otroligt rent.

ros

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback