bokmalsommar

Häromdagen gick jag förbi en bokaffär som hade pocketrea - tre böcker för femti spänn. Jag köpte tre stycken om historia, kvinnor i artonhundratalets Irland och sekelskiftets USA. För jag är en historienörd också.

Idag gick jag till biblioteket för att låna Montecore, för det exemplaret jag hittills läst var jag tvungen att lämna tillbaka till skolans bibliotek (jag var där och tömde mitt skåp. Städade undan mig själv. Har jag satt några spår där? Tre år av mitt liv och det känns som att jag varken gjort från eller till). Det slutade med att jag hade ryggsäcken full av böcker. För nu vet jag vad jag ska göra i sommar - jag ska läsa! Bara sånt jag vill läsa. Böcker i mängder.
Förutom Montecore, lånade jag en Joyce Carol Oates, det är ju liksom lite pinsamt att jag hyllar henne och tycker att det är brottsligt att hon inte får nobelpris men själv bara har läst Blonde. En Erlend Loe, han ska ju vara så bra och rolig. Norsk. En Marian Keyes - jag har tagit avstånd men nu kändes det som att det var dags, Anna tycker om hennes böcker och om Anna gillar det kan det inte vara dåligt. Och så en bok med en så söt titel: Vid Grand Central Station där satt jag och grät. Jag är svag för sånadär titlar, långa och svåra att förstå innan man läst boken. Såna titlar talar till mig. Såna titlar får mig att vilja läsa.

Och det ska jag göra. Läsa. I sommar ska jag läsa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback