söndag

Idag har jag stickat och lyssnat på musik och skrivit en novell (känslan efter en avslutad novell är oslagbar - det är frihet) och pluggat. Religion bland annat. Hinduismen. Och på tal om reinkarnation: Goethe trodde att hans väninna Charlotte von Stein en gång varit hans hustru. Han skrev: "Jag kan inte förklara denna kvinnas betydelse för mig eller hennes inflytande över mig utom genom teorin om återfödelsen. Ja, vi var en gång man och hustru."
Och tänk vilken lockande tanke det är. En sån söt förklaring till varför vissa människor har en sån makt över en. Jag, som annars har kontroll över det mesta och är en handlingens människa, finner ibland mig själv helt försvarslös och utlämnad. Och det går inte att förklara på något rationellt sätt. Och det, om något, får mig ur balans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback