på religionen III

Han gör det igen: "Inom buddhismen menar de att det är otroligt svårt att bli människa. De har en liknelse, att världen består av ett världshav där det bara finns en sköldpadda och en ihålig stock. Sköldpaddan sticker upp huvudet över vattenytan ibland, och chansen att den då sticker upp huvudet genom hålet i den ihåliga stocken - så stor är chansen att man blir människa. Hur de då förklarar befolkningstillväxten, det vet jag inte..."


Jag satt och stickade och Krister berättade om Mandala. Det är en hinduisk tradition, ett konstverk i färgad sand där konstnären sitter i veckor och lägger ut den färgade sanden i olika mönster tills det blivit ett stort runt, mycket detaljrikt konstverk. Och när de är klara, sopar de helt sonika bara upp den igen. Borta, flera veckors arbete. De menar att det är en bild av alla tings förgänglighet.

Och det är lite som med min stickning. Jag har alldeles för många halsdukar redan, jag har vantar och sockor och mössor. Och ändå måste jag fortsätta sticka. Så nu har jag bestämt att jag ska sticka upp allt garn jag har hemma, göra en evighetslång halsduk och sen - sprätta upp den. Tiotals timmars arbete - borta. Allt är förgängligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback