barnprogram

När jag alldeles för sent imorse lyckades ta mig ur sängen och gå ut i köket för att fixa lite frukost hörde jag min fyraåriga lillebror säga: "De goda vinner alltid". Han satt och kollade på tv, något gräsligt program på Cartoon Network och jag har för länge sen gett upp mina försök att få honom att se på bra program. Han vill inte. Men är inte dessa tecknade barnprogram rent av farliga? Vaggar inte de in barnen i en helt konstig världsbild? "De goda vinner alltid" till exempel. Den tydliga uppdelningen av världen i god och ond. Och att det goda alltid vinner. Våldet. Och min hjärtefråga - könsrollerna.
Jag tror att den världsbild vi har är ihopsatt av alla intryck vi får och väljer att ta till oss från vår omvärld. Och om dessa barnprogram är en så stor del av det dagliga intaget av intryck för många barn, vad får de då för världsbild? Människosyn? Kvinnosyn? De måste ha in i helsicke bra föräldrar och dagisfröknar och lärare som kan kompletera barnprogrammens svartvita, snedvridna för att inte bli seriefigurer själva.

Kommentarer
Postat av: Anonym

din lillebror kommer komma ihåg de där programmen som amerikanskt skit, för det är så han blir uppfostrad. han kommer analysera varenda del han kommer ihåg och hata det, för det är så han blir uppfostrad. han kommer inte att forma hela sin livsbild bara för att han gillar att titta på tecknat.
jag växte upp på cartoon network och mysko tjejprogram som gick alldeles för sent på kvällen. och jag har en ganska bra kvinnosyn, om jag får säga det själv.
om något så gillar han tecknat eftersom det är så fantastiska färger och former. för att man kan göra människor och djur så fritt och abstrakt och i så starka färger och med en sån fart och inlevelse.

2007-01-08 @ 23:39:34
Postat av: Anonym

oj... ja, det är fina alltså

2007-01-08 @ 23:40:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback