miljöresor

I söndags hade DN Resor ett temanummer om resors påverkan på miljön. Jag kommer ihåg när pappa fick idén, det började växa långsamt när vi gick på galapremiären på pappas vän Mickes dokumentär Planeten. Först kom det en frustration över situationen i världen. Sen kom upptäckten av ClimateCare, en organisation i England på vars hemsida man kan räkna ut hur mycket koldioxid ens resor släpper ut och så kan man betala en summa till dem som de placerar i olika koldioxidreducerande projekt som de finansierar - som trädplanering i Uganda eller att sprida energisnåla glödlampor i Sydafrika. Och sen, pang, DN den första koldioxidneutrala dagstidningen i världen! Jag har suttit under middagarna och lyssnat på honom och han har varit så uppspelt och nu har allt arbete fått resultat. I söndags kom temanumret ut och de har redan fått flera hundra melj från folk som tycker saker (mest positivt). Pappas krönika ligger högst upp på listan över artiklar i DN som kommenterats på bloggar. Och imorgon ska han vara med på Nyhetsmorgon.

Men det är inte slut där. Han går runt och funderar på om han skulle ta tjänstledigt ett tag och jobba med att starta en organisation som ClimateCare i Sverige tillsammans med några vänner. Han har verkligen gått in i det här. Jag har aldrig sett honom så engagerad i något. Jenny frågade häromdagen om jag inte känner ångest över att jag måste prestera lika mycket som mina föräldrar - pappa som är journalist och mamma som är biståndshandläggare. Men jag svarade att det snarare är som en morot, ett bevis för att det är möjligt. Och det gör mig stolt.

Och för all del. Läs pappas
krönika

Kommentarer
Postat av: f.

din pappa inspirerar mig.

2007-02-13 @ 13:36:09
Postat av: Maria

Hej!
Blev väldigt inspirerad av din blogg och tänkte fråga om man fick vara med på ett hörn och hjälpa till om din pappa tänkte starta ClimateCare här. Berättar självklart mer om min egen bakgrund vid tillfälle.
Vänliga hälsningar,
Maria

2008-03-25 @ 15:15:46
Postat av: Maria

PS. och jag vet att ditt inlägg var skrivet för ett bra tag sedan men ämnet är högst aktuellt och önskar läsa krönikan om den går att hitta

2008-03-25 @ 15:37:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback