årssummering 2007

Jag kan nog, utan att överdriva, påstå att 2007 varit det värsta året i mitt liv hittills. Jag är bara glad att det är slut. Att jag kanske har samlat på mig allt dåligt under 2007 och att 2008 bara har gott att bjuda på.
Men några ljusglimtar har 2007 ju innehållit. Jag tog studenten, tillexempel. Det var roligt. Sandra, Anna och jag sydde ihop säsongens bästa studentskiva. Det var också en förtjänst. Och jag fick två nya vänner på köpet.
Och varje år brukar jag, såhär dags, skriva en liten lista över årets bästa, samma underrubriker varje år. So, here goes:

Bästa låten:
Förra året blev det A case of you med Joni Mitchell. I år har jag lyssnat mycket på Nina Ramsby & Martin Hederos och The Perishers, Feist, Tingsek och Ane Brun har snurrat i mitt huvud. Jag förälskade mig i Chet Baker. Den låt som toppar 2007-listan på min last.fm-profil är Säkert!s Är du fortfarande arg?. Men om jag ska välja den bästa låten, så måste jag ändå välja något positivt. Jag måste låta 2008 bli bättre. Jag måste avsluta 2007 med något bra, för att kunna gå vidare.
Därför väljer jag Kanske är jag kär i dig med Jens Lekman.

(Men när jag tänker efter - gud vad många bra konserter jag varit på i år. Damien Rice och  Nina Ramsby & Martin Hederos. Asha Ali, Tingsek, Navid Modiri & Gudarna, Juvelen och Ed Harcourt. Feist. Jag missade Jens och Säkert!, men dem har jag sett live förut. 2007 kanske var konserternas år.)


Bästa boken:
Förra året var det Norwegian wood av Haruki Murakami. Det var en självklarthet. Men i år är det inte lika lätt.
I år har jag läst sextiofem böcker. Den bok som tog över mig mest var Harry Potter and the Deathly Hallows. Den mest lästa författaren är Bodil Malmsten med sju böcker. På andra plats kommer Ann Smith med fyra. Den största läsupplevelsen var nog Emilie Flygare-Carléns Ett köpmanshus i skärgården och den som jag känt starkast med var kanske Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius. Så jag vet helt enkelt inte vad jag ska välja. Det går inte. Det beror helt och hållet på vilket humör jag är på. Och just nu känns det inte som att jag är på något humör alls.


Bästa filmen:
Förra året var det självklart att Before sunrise och Before sunset skulle komma först. I år minns jag inte ens vilka filmer jag sett. Det känns som att jag bara suttit och kollat på TV-serier. Men nåt bra måste jag ha sett... Om jag begränsar det till vad jag sett på bio i år: Se upp för dårarna (ett skämt), Shrek den tredje (tillsammans med lillbrorsan. Söt, visst, jag diggar Shrek, men den kan ju aldrig vara bäst), Arn (you wish) och Fur.
Jag får säga Fur. Den var vacker. Den gav mig en såndär stark efter-bio-känsla. Nicole Kidman var bra. Och så hade den ju Robert Downey Jr.. Så ja. Det får bli Fur - ett fiktivt porträtt av Diane Arbus.


Bästa bilden:
Jag vet inte riktigt. Det är så svårt att välja. Men som en kärleksförklarning till mina gula stövlar, så kanske det ändå borde bli:


stövlar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback