på filosofiprovet

Jag sitter på provet i filosofi och slår mig på huvudet med pennan. Jag sitter och tittar på alla andra när de skriver prov. Eller ja, alla andra. Vi är exakt halva klassen närvarande. Alma W ser på mig när jag slår pennan i pannan, hon ler och himlar med ögonen som att dethär provet var ju helt stört. Precis vad jag tycker. Därför släpper jag mina inneskor och börjar slänga med benen, som en liten söt lågstadieflicka. Vadå Emanuel Kant? Vadå utilitarismen? När jag kommer hem ska jag äta jordgubbsglass och titta på My Little Pony. Ungefär så slänger jag med benen och Siri H suger på sin gröna vattenflaska.
Nej, nu kanske jag ändå borde välja ämne. Det är knivigt. Kant eller Mill? Det kategoriska imperativet eller utilitarismen? Sak samma. Jag tycker ändå bara om epikurismen. Den stilla njutningen. Ah. En apelsin, typ. Och lite Viktoria Tolstoy. En farmorskofta och mormorssockor. Att sitta inne och titta på regnet utanför.
Viktor har grävt in handen i sitt långa hår, som vanligt, och Daniel R går först, tycker att provet var precis lagom allt. Själv hade jag helst skrivit en uppsats om hur man bäst skulle leva som en renlärig epikurist.
Äe, det är väl bara att sätta igång. Det här med filosofin får väl gå åt helvete då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback