min julhelg V

ANNANDAG JUL (26/12)

I köket, sittandes i gungstolen, 18:29
Musten tycktes gå ur alla igår. Mormor orkade knappt sitta i sin rullstol vid matbordet och Kaarina fick sova ett par timmar på övervåningen. Mamma ligger på soffan och läser och jag sitter här i gungstolen och skriver, läser. Stereon spelar finska julsånger.
Inatt när jag inte kunde sova fick jag en fras i huvudet och började bygga på den som man gjorde med lego som liten. Från en liten legobit till ett helt hus för de små legofigurerna. Fast min fras blev inget hus, det blev en novell. Så det är det jag suttit och skrivit idag. Ingenting att skryta med, men det är bara att tacka och ta emot när inspirationen kommer.


 


kamma

Mamma kammar mormors hår


 

I mormors sovrum på vakttjänst, 20:48
Hon blir bara tröttare och tröttare. Men ändå har hon fortfarande humor. ?Nu är ni lyckliga va, för att jag inte behövde få på toa?, sa hon när vi lyckats baxa ner henne i rullstolen. Och sen, när hon väl behövde gå på toa och jag stod och höll henne upprätt medan mamma fixade undan rullstolen och hämtade toastolen, hade hon ork att utbrista: ?Vilka smala lår du har, Katja?. Hon tycker alltid att jag är för mager och har varje sommar påbörjat en gödningskur när jag kommit på besök. Nu kan hon inte laga någon mat åt mig längre, men hon kan fortfarande klaga på min ?ohälsosamt magra figur?.
Nu sitter jag och lyssnar på hennes sovande andetag medan mamma och Kaarina bastar. Imorgon åker jag hem.


På övervåningen, 22:27

Jag fick också min tapaninpäivän sauna. Finskan är så rolig, hittar på egna namn till allt. Idag är det tapaninpäivä, och då ska man självklart gå till sauna. Finnarna är precis så förtjusta i sin bastu som det sägs.
Med ett stearinljus och det falnande eldskenet från hällen låg jag på översta bänken och såg upp i taket. Löylyt var milda. (Återigen kommer svenskan tillkorta, löylyt är när man slänger vatten på stenarna.) Jag tänkte att livet är allt bra underligt, men sen kom jag inte vidare i mina filosoferingar, och jag kände mig mest lite löjlig. Ute var gräset täckt av kristaller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback