med filosofiboken

Jag har pluggat filosofi hela morgonen. Jag har prov imorgon och eftersom min lärare är rätt sådär korkad och inte lyssnar på våra panikvrål om skolstress och alltså inte kan sluta straffa oss för sin egna dåliga planering, så känner jag att jag måste prioritera filosofiprovet framför att träffa mina vänner. För om det är nåt ämne jag vill ha bra betyg i, så är det filosofi. För det tycker jag är kul, även om min lärare är totalt oförmögen att engagera mig så som Jostein Gaarder eller Astrid Lindgren.
Ämnet för morgondagens prov är moralfilosofi. Riktigt intressant. Aristoteles gyllene medelväg, Mills utilitarism och Kants kategoriska imperativ. Men jag fastnade för två stycken i häftet med orginaltexter som vi fått att läsa in oss på utöver läroboken. Det är två antika filosofer som hör till den moralfilosofiska grenen som kallas hedonism.

"Ingenting är värt att frunkta i livet för dem som har insett att det inte finns något att frukta i döden. Den talar dumt som säger att han fruktar döden inte därför att det skulle vålla honom smärta att dö, utan därför att det smärtar honom att han en gång måste dö. Döden, det som för alla människor ter sig som det mest skrämmande, är ingenting som träffar oss, ty när vi finns, finns inte döden, och när döden är för handen, finns inte vi. Inte heller är den något för de bortgångna, ty när de är döda, är de ej mer." Epikuros

"Vad gör det om det inte finns gyllene statyer av ynglingar i salen som håller lågande facklor i händerna för att ge ljus åt nattliga måltider, vad gör det om inte huset glänser av silver eller glimmar av guld, om inte utsirade, förgyllda takbjälkar genljuder av lyrans spel, när människor ändå tillsammans ligger utsträckta i det mjuka gräset vid en källa under ett högt träds grenar och utan några dyrbara anstalter behagfullt vederkvicker sig, särskilt när vädret ler mot dem och årstiden strör ut blommor i det gröna gräset?" Titus Lucretius Carus

Jag finner deras resonemang så sympatiskt. Jag kanske är lite av en hedonist.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback