Katjas litteraturkanon

bok


I somras var det ju en jävla massa snack om en litteraturkanon, en lista på böcker som ALLA ungdomar måste läsa i skolan, i DN Kultur. Jag läste debattinläggen med stort intresse, och speciellt kul tyckte jag att det var med de olika konkreta listor som de la fram. Jag hade i de allra flesta fall läst åtminstone hälften av böckerna. Personligen tycker jag att idén om en litteraturkanon är helt befängd. Mina svensklärare har varit rätt duktiga på att pracka på mig klassiker ändå. Jag tror att problemet är att det inte förmedlas någon passion för litteratur i skolan. Det är något som går fel i lärarutbildningen. Men jag tänkte, såhär för att göra en lista, vilket jag är så förtjust i, så ska jag göra min egna lilla litteraturkanon, ett litet urval av det berg böcker jag läst under mitt liv. Så, här är den, Katjas litteraturkanon:

Först och främst, valfri bok av Astrid Lindgren är ett måste. Hon är ett litterärt och filosofiskt geni och jag tycker att alla barn borde få höra eller läsa någon av hennes böcker åtminstone någon gång. Mina personliga favoriter är Ronja Rövardotter, Pippi Långstrump och Bröderna Lejonhjärta.
Sofies värld av Jostein Gaarder förändrade mitt liv. Jag tycker att alla borde lära sig lite om filosofi, och den här boken är fan så mycket bättre än filosofiundervisningen jag haft under hösten.
Sen tycker jag att alla, någon gång i högstadiet, borde läsa åtminstone en bok av någon av våra fantastiska svenska ungdomsboksförfattare - Cannie Möller eller Maria Küchen eller Per Nilsson eller Peter Pohl, och det finns ju så många fler. Lucia och Jag ser mig själv i en stulen spegel och Ett annat sätt att vara ung och Jag saknar dig, jag saknar dig! var några av mina favoriter under de åren då jag slukade som mest.
Nu blir det väldigt mycket filosofi, men Michael Ende skriver helt underbara barnäventyrsböcker som är så samhällskritiska och filosofiska att de gott går att läsas av vuxna också. Bäst tycker jag om Momo - eller kampen om tiden.
The God of Small Things av Arundhati Roy (helst på engelska, men den funkar på svenska också). Det pratas alltid om alla dessa stora jävla europeiska gubbar, men det finns ju en värld utanför Europa också. En sjättedel av världens befolkning är indier, så bara för allmänbildningens skull är det försvarbart med en bok om den indiska kulturen. Men Roy är också en underbar ordkonstnär och det är en fantastiskt vacker, och sorglig, berättelse.
Ja, dessa stora europeiska gubbar. Alla snackar om Sartre som om han vore ett geni, men knappt någon nämner Simone de Beauvoir, hon är bara en parantes - Sartres livskamrat. Men jag förstår att man inte kan tvinga på alla ungdomar Det andra könet (den har inte jag pallat läsa heller), men Andras blod är också en mycket relevant bok med existensiella tankegångar, mycket gripande. Tung, men allting kan ju inte vara glatt och enkelt hela tiden.
Många blir tvingade att läsa Catcher in the Rye av Salinger någon gång i gymnasiet. Personligen tyckte jag inte om den, men om man nu vill ha en såndär rak och ärligt cynisk bok, varför inte ta en mycket bättre från hemmaplan? Maskrosbollen av Göran Tunström liknar Catcher in the Rye, men huvudpersonen var, åtminstone för mig, mycket lättare att känna igen sig i och dessutom älskar jag Tunströms språk. Juloratoriet är en annan bok av honom som jag var helt fast i, men för en tonåring är den inte riktigt lika relevant som Maskrosbollen.
Personligen älskar jag Den blå rullgardinen (med flera) av Agnes von Krusenstjerna, men att kräva att alla ska läsa en serie på sju böcker är lite väl mastigt. Men för att få känna på lite av den där gamla svenskan med pluralböjda verb tycker jag att man gott kan läsa Gösta Berlings saga eller någon annan bok av Selma Lagerlöf. Hon är ju dessutom en av de få svenskar som lyckats få Nobelpriset.
Alla pratar om sex. Det pratade jag och Siri om med två tjejer på Ace i lördags. Eller, det var väl snarare de som satte sig vid vårt bord och helt oprovocerat började diskutera hur många de haft sex med, hur få killar det är som verkligen vet vad de gör och hur konstigt det har blivit med det där i samhällsdebatten. Det finns många böcker om sex, men många tycker jag bara blir larviga. Den smartaste boken om sex jag läst är Elva minuter av Paulo Coelho. Jag är inte så förtjust i sättet som Coelho skriver på, men historien är så gripande och tankegångarna som förs i den är otroligt intressanta. Jag tror att ungdomar skulle må väldigt bra av att läsa något sånt, som motvikt till all ytlig sexfixering i media.
Sist tycker jag att alla borde läsa åtminstone lite lyrik. Men att läsa flera diktsamlingar (även om de inte är så långa) skulle vara lite väl mycket begärt, och jag kan ju inte välja ut bara en poet, men att sätta ihop en antologi med lite olika dikter av olika poeter är ett bra alternativ. Den skulle bestå av klassiker av Karin Boye, Gustaf Fröding, Nils Ferlin, Vladimir Majakovskij och Shakespeare, men även av lite modernare dikter av poeter som Bob Hansson, Åsa Ericsdotter, Anna Jörgensdotter, Wislawa Szymborska och Eeva Kilpi.

Sen finns det självklart en massa böcker jag älskat, andats genom, Norwegian wood av Haruki Murakami är alldeles underbar och jag är helt såld på The Hitchhikers Guide to the Galaxy av Douglas Adams. Utvandrar-serien av Vilhelm Moberg är också en såndär oförglömlig läsupplevelse, men den består av fyra böcker på 500 sidor vardera. Lite mycket. Samma sak med Blonde av Joyce Carol Oates. De kan få stå på en obligatorisk tipslista i läroboken i svenska/engelska istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback